Cliënten Wmo opnieuw zeer tevreden over contact gemeente

GEMEENTE DOESBURG – De Wmo-consulenten van de gemeente Doesburg hebben over 2017 weer een mooie 8 gekregen als rapportcijfer van de cliënten.

Wel is de score ten opzichte van 2016 op enkele punten iets lager. In totaal zijn 531 cliënten benaderd, waarvan 288 hebben mee gedaan aan het onderzoek. Dat betekent een hoge respons van 54%.

Elk jaar vraagt de gemeente om een onderzoek naar de prestaties van de Wmo. Hiermee kan de gemeente bijvoorbeeld zien welk effect de maatregelen hebben bij de inwoners van Doesburg. Zijn de inwoners zelfredzamer? Neemt de maatschappelijke participatie toe?

Uit het onderzoek blijkt dat inwoners vinden dat ze snel geholpen worden (77%, vorig jaar 80%) en dat er samen naar een oplossing gezocht wordt (76%, vorig jaar 82%). Inwoners vinden dat ze serieus zijn genomen door de consulent (85%, vorig jaar 86%).

Ook wisten de inwoners waar ze heen moest met hun hulpvraag (79%, vorig jaar 88%). Kortom een iets lagere score, maar nog steeds een hoge waardering voor de ondersteuning door de Wmo-consulenten.

Een punt van verbetering blijft de cliëntondersteuning. Opnieuw wisten de inwoners niet goed dat ze gebruik konden maken van cliëntondersteuning bij hun gesprekken met de consulenten. 37% van de inwoners was daar wel van op de hoogte (vorig jaar 38%). Dat blijft nog steeds een aandachtspunt voor de gemeente.

Wethouder Birgit van Veldhuizen is tevreden. “Dat we de hoge waardering van 2016 hebben weten vast te houden, zegt ons dat we het goed doen. Natuurlijk zijn er altijd punten van verbetering en daar gaan we ons ook op richten.”

De resultaten van het cliëntervaringsonderzoek staat op www.waarstaatjegemeente.nl en op de website van de gemeente Doesburg: www.doesburg.nl